Quelle forme de magnésium choisir ?

Wat is haar rol?


Het is moeilijk voor te stellen hoe belangrijk dit mineraal in ons lichaam is, en toch is het betrokken bij meer dan 300 essentiële biochemische reacties en de voordelen ervan zijn veelvoudig:

  • Het levert cellulaire energie.
    Magnesium is betrokken bij de vorming van ATP, het enzym dat energie levert voor metabole chemische reacties.
  • Het verbetert de slaap en de weerstand tegen stress.
    Magnesium staat ook bekend om zijn heilzame werking bij stress, angst en spanning, vanwege zijn effecten op de ontspanning van de spieren. Het kan dus helpen om slaap te vinden.
  • Het voorkomt cardiovasculaire risico's.
    Het gunstige effect van magnesium op de preventie van hart- en vaatziekten is bewezen: studies tonen een verhoogd risico op hartziekten aan in geval van een chronisch magnesiumtekort.
  • Het voorkomt diabetes.
    Door zijn regulerende werking op de bloedsuikerspiegel is magnesium een troef bij de preventie van diabetes type 2.
  • Het helpt de botten te versterken.
    Magnesium speelt een belangrijke rol in het botmetabolisme en de instandhouding van de botdichtheid: 60% van het magnesium wordt in de botten opgeslagen!

Epidemiologische studies hebben een verband aangetoond tussen de inname van magnesium en de botdichtheid bij verder gezonde ouderen. Zij bevestigen ook dat een tekort aan magnesium een belangrijke rol speelt bij osteoporose.


Een essentieel element dat nochtans ontbreekt.


In Frankrijk heeft 77% van de mannen en 72% van de vrouwen een magnesiumtekort.
 
Wat zijn de tekenen van een magnesiumtekort?

Een tekort aan magnesium kan de oorzaak zijn van vele aandoeningen zoals

  • Chronische vermoeidheid, moeite met stress,
  • Slaapstoornissen,
  • Migraines,
  • Spierpijn,
  • Tremors,
  • Krampen, contracturen,
  • Ooglid knallen,
  • Hartkloppingen,
  • Spijsverteringsproblemen,
  • ...

Onvoldoende voedselinname...


Aangezien het lichaam geen reserves van magnesium heeft, moet het dagelijks van magnesium worden voorzien..
 
In principe zou een plantaardige voeding ons voldoende magnesium moeten leveren om in onze dagelijkse behoefte te voorzien en ons zo te beschermen tegen mogelijk ernstige gezondheidstekorten.
 
Wat zijn de belangrijkste bronnen van magnesium?

Het wordt voornamelijk aangetroffen in:

  • paranoten
  • Oliehoudende zaden (gedroogd)
  • Gedroogde vruchten
  • Donkergroene groenten (spinazie, boerenkool...)
  • Impulsen
  • Pure chocolade, ongezoet
  • Zeevruchten
  • Volkoren granen
  • Sommige mineraalwaters

Het probleem is dat het magnesiumgehalte van ons voedsel sinds de invoering van intensieve landbouwtechnieken aanzienlijk is verlaagd. Studies hebben aangetoond dat het magnesiumgehalte in sommige van onze dagelijkse voedingsmiddelen tussen 1940 en 2002 met wel 70% is gedaald!

De aanbevolen hoeveelheid van 300/350 mg per dag voor een volwassene wordt dan ook zelden gehaald met onze moderne voeding.

Naast onvoldoende inname via de voeding kunnen ook andere oorzaken leiden tot een tekort aan voedingsmagnesium, zoals langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen, een te hoge zuurtegraad van het weefsel of stress en een overactieve levensstijl.

Het is daarom interessant om aan te vullen met Natural Health-producten.

Aanvulling wordt essentieel!

Aanvullend magnesium bestaat in de vorm van magnesium-"zout", d.w.z. een combinatie van magnesium en een ander mineraal, zoals chloride, of een organisch element zoals citraat.

Er zijn tientallen vormen van magnesium: onoplosbare anorganische zouten (oxide, carbonaat, hydroxide), oplosbare anorganische zouten (chloride, sulfaat), oplosbare organische zouten (citraat, lactaat, gluconaat, enz.) en oplosbare organische complexen (glycinaat en bisglycinaat).


Het is belangrijk op te merken dat niet alle vormen van magnesium dezelfde hoeveelheid magnesium bevatten (elementair magnesium) en dat niet alle vormen een goede biologische beschikbaarheid hebben (de hoeveelheid die werkelijk wordt opgenomen):

Formulier

Biologische beschikbaarheid

Elementair Mg-gehalte

Magnesium Bisglycinaat Zeer hoog 16%
Magnesiumcitraat Zeer hoog 16,2%
Magnesium aspartaat Zeer hoog 7,5%
Magnesiumlactaat Zeer hoog 12%
Magnesiumglycerofosfaat Hoog 12,4%
Magnesiumchloride Hoog 12%
Magnesium pidolaat Hoog 8,7%
Magnesium Gluconaat Hoog 5,4%
Magnesiumoxide Laag 60,3%
Magnesiumhydroxide Laag 41,5%
Magnesiumcarbonaat Laag 40%


Naast deze twee essentiële criteria kan het ook van belang zijn te letten op de nadelen van de andere vormen (bijwerkingen, aanwezigheid van additieven, enz.):

  • Magnesiumlactaat is de vorm van magnesium die in Frankrijk het meest wordt verkocht, maar deze vorm is in feite melkzuur, de molecule die ontstaat bij de energiestofwisseling en die zich ophoopt bij spiervermoeidheid en spierpijn geeft. Bovendien kan deze molecule angst opwekken.
  • Magnesium aspartaat is een neuro-excitator die gevaarlijk kan zijn voor zenuwcellen.
  • De doeltreffendheid van magnesiumchloride tegen infecties blijft onbekend wegens het gebrek aan betrouwbare studies. Bovendien is chloride een verzurend element.
  • Het fosfaat in dit magnesiumzout wordt toegevoegd aan fosfor- en fosfaatadditieven in de voeding. En een teveel aan fosfaat wordt ervan verdacht bepaalde stofwisselingsziekten te bevorderen, vooral wanneer de nierfunctie niet optimaal is.

Tot de laxerende magnesiumzouten behoren tenslotte magnesiumchloride, glycerofosfaat, sulfaat, lactaat, carbonaat, citraat en fosfaat.

We kunnen dus vaststellen dat één vorm zich van de andere onderscheidt: magnesiumbisglycinaat (chelaatvorm). Het heeft een zeer hoge biologische beschikbaarheid en een zeer goede verteringstolerantie.

Bovendien is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat de absorptiesnelheid van magnesiumbisglycinaat 8 maal hoger is dan die van magnesiumoxide, dat de darmopname aanzienlijk hoger is en dat de spijsverteringstolerantie hoger was dan bij alle andere vormen.

Deze gechelateerde vorm in combinatie met B-vitaminen en taurine is een uitstekende combinatie, die een betere assimilatie van de vitaminen mogelijk maakt.

MAGTORINE®, een product met een doeltreffende synergie!


MAGNESIUMBISGLYCINAAT
La forme la plus biodisponible et la mieux tolérée par l’organisme.

+ TAURINE
Om de celtoon te behouden.

+ VITAMINEN B2, B6 EN B12
Om biochemische reacties te katalyseren en energie te synthetiseren.

Taurine is van nature in ons lichaam aanwezig in de vorm van een zwavelhoudend aminozuurderivaat. De werking van natuurlijk taurine heeft in het bijzonder betrekking op het dopaminerge systeem, waar het de penetratie van magnesium in de cel verbetert.

Op cardiovasculair niveau heeft taurine een membraanstabiliserende werking, heeft het een positieve inotrope en hypotensieve werking, bevordert het de vermindering van de productie van vrije radicalen en heeft het een anti-aritmisch effect.

In tegenstelling tot wat sommige energiedrankjes doen geloven, heeft taurine geen stimulerend effect en vormt het volgens de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) geen gevaar voor de menselijke gezondheid, zelfs niet in hoge doses.

De B-vitaminen, cofactoren met magnesium, katalyseren alle biochemische reacties die tot de synthese van energie leiden.

Vitamine B2 draagt bij tot de instandhouding van een normaal gezichtsvermogen, tot het normale metabolisme van ijzer en tot de bescherming van de cellen tegen oxidatieve stress.

Vitamine B6 en B12 dragen bij tot een normaal homocysteïnemetabolisme, een normale vorming van rode bloedcellen en een normale werking van het immuunsysteem.

Vitamine B6, in combinatie met magnesium en taurine, maakt de synthese van GABA, serotonine en melatonine mogelijk.

Deze neurotransmitters zijn essentieel voor de vermindering van stress en angst en voor de kwaliteit van de slaap.

Taurine, magnesium en vitaminen van groep B moeten worden gecombineerd voor de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten en neuropsychologische stoornissen.


Haut de page